Wednesday, April 27, 2011

Hvordan kan man forvente 100% integration?

Jeg hejser det danske flag ved højtider
jeg spiser frikadeller, brun sovs
og kartofler sommetider
Jeg giver mine børn navne
der har eksisteret i generationer
jeg klarer mig langt bedre ved at
tale mit eget sprog i svære situationer

Jeg begraver de døde
som man altid har gjort
hvis jeg er homoseksuel
bliver det ikke betragtet som noget stort
Jeg kan gifte mig og lade mig skille
og hvis jeg ikke vil have børn
kan jeg tage en pille

Jeg tilhører et folk
med hvem jeg deler min tro og min viden
jeg har arbejde
og kan spare op til pensionstiden
Jeg forsøger at opdrage mine børn ens
hvad enten det er en dreng eller en pige
Jeg mener at alle mennesker er født lige

Jeg lever et sted og i en tid
hvor jeg kan gøre hvad jeg vil
og hvor jeg har ytringsfrihed
Hvis jeg bliver uretfærdig behandlet
kan jeg svare igen
hvis jeg ikke kan lide at være
der hvor jeg er
kan jeg tage hjem

Jeg er heldig stillet
for jeg kan mere eller mindre gøre
alt det jeg har lyst til
men hvad nu hvis jeg blev tvunget
til at flygte fordi mit liv var sat på spil
Ville jeg glemme hvor jeg kom fra?
Ville jeg glemme min tro og hvem jeg var?

Jeg kan ikke svare på det
for jeg har ikke været igennem den tur
men jeg ved at mine rødder stikker dybt
for jeg er et produkt af min kultur







Poetry slam - 1995

No comments: