Monday, January 25, 2016

Jeg hader hverdagen - En pessimistisk pendant til Dan Turélls hyldest til hverdagen.

Jeg hader hverdagen
Mest af alt hader jeg hverdagen
Den påkrævede opvågnen 
til den samme udsigt
der alligevel ikke er helt så opsigtsvækkende
Familien der på en gang går på autopilot 
og efterlader passive ansigter 


Morgenkyssene
Ramasjang på Ipad'en
Dårlig ånde
Den rituelle madpakkesmøring, cykeltur 
og dagens news om elendighed der kører i ring
Jeg hader hverdagen
Selv gennem alle dens 
happy go lucky statusopdateringer
Politikere der snakker og snakker og snakker
SMS, FB, IG, Twitter og chats 
der konstant udfylder eller afbryder 
de evige op og nedadgående gentagelser i mit liv
Mågerne der overskider alting
Den stressramte kollega der kikker forbi 
Ungen der skal hentes netop som man er kommet i gang
Den tidskrævende indkøbsliste i tasken 
som burde gøres online
med sine faste krav om de rigtige mængder 
af protein, kulhydrater, økologisk kaffe 
og fiberrige kiks
Caféen hvor den langskæggede 
overtatoverede baristaprædikant 
himler over min lille latte
når vi alle sammen mødes 
over presset kvalitetstid med poser 
af selvrealisering og fremtidsplaner
Jeg hader hverdagen
Dagsordenen
Også den biologiske
De uundgåelige procedurer i badet og på toilettet
Den obligatoriske ladyshaver, 
pincet og gør det selv voksbehandling 
De mails der skal skrives
Husleje der skal betales
Omlægning af lån og diskutioner om økonomi
Maskinopvask efter never ending maskinopvask 
Erkendelsen af at være udgået for bind 
og miljømærkede vasketabs -
Jeg hader hverdagen
Ikke i modsætning til karmafester, 
"jeg ryger kun i weekenden" smøger, 
alkohol og at der skal fucking ske noget 
Det skal til
med alt sit efterladte slam
Så meget usagt og tilnærmelsesvist
vævende og hængende i luften bagefter
Som en art psykiske tømmermænd
Kun hverdagens forbudte fedt eller piller 
designet til formålet kan kurere -
Fint nok med fester! 
Al plads til øjeblikke af forceret ungdoms eufori!
Lad de tusind perler boble!
Men hvilken samvittighedsnagende tilstand 
når man lægger sig
i søvnløshedens og hverdagens seng
til den samme og ligegyldige udsigt 


Jeg hader hverdagen
Jeg er så træt af den
Hold da kæft hvor jeg hader hverdagen
Dan elskede hverdagen
måske fordi han altid havde en lille skid på

Jeg fucking hader hverdagen.




















Dan Turélls hyldest til hverdagen

Jeg holder af hverdagen
Mest af alt holder jeg af hverdagen
Den langsomme opvågnen til den kendte udsigt
der alligevel ikke er helt så kendt
Familiens på en gang fortrolige og efter søvnens fjernhed fremmede ansigter

Morgenkyssene
Postens smæld i entréen
Kaffelugten
Den rituelle vandring til købmanden om hjørnet efter mælk, cigaretter, aviser -
Jeg holder af hverdagen
Selv gennem alle dens irritationer
Bussen der skramler udenfor på gaden
Telefonen der uafladelig forstyrrer det smukkeste, blankeste stillestående ingenting i mit akvarium
Fuglene der pipper fra deres bur
Den gamle nabo der ser forbi
Ungen der skal hentes i børnehaven netop som man er kommet i gang
Den konstante indkøbsliste i jakkelommen
med sine faste krav om kød, kartofler, kaffe og kiks
Den lille hurtige på den lokale
når vil alle sammen mødes med indkøbsposer og tørrer sved af panderne -
Jeg holder af hverdagen
Dagsordenen
Også den biologiske
De uundgåelige procedurer i badet og på toilettet
Den obligatoriske barbermaskine
De breve der skal skrives
Huslejeopkrævningen
Afstemningen af checkheftet
Opvasken
Erkendelsen af at være udgået for bleer eller tape -
Jeg holder af hverdagen
Ikke i modsætning til fest og farver, tjald og balfaldera
Det skal til
med alle sine efterladte slagger
Så meget usagt og tilnærmelsesvist
vævende og hængende i luften bagefter
Som en art psykiske tømmermænd
Kun hverdagens morgenkaffe kan kurere -
Fint nok med fester! Al plads for euforien!
Lad de tusinde perler boble!
Men hvilken lykke så bagefter at lægge sig
i hvilens og hverdagens seng
til den kendte og alligevel ikke så kendte samme udsigt

Jeg holder af hverdagen
Jeg er vild med den
Hold da helt ferie hvor jeg holder af hverdagen
Jeg holder stinkende meget af hverdagen 





No comments: