Wednesday, April 27, 2011


Mine to somre

Det er syden som bobler i mit blod
den løber i mine årer og er som en beruselse
der gør mig vild og vil ha' mere
afhængig af de spor som sydens sol efterlod

Det er svalernes høje skrig
det er toner som rammer inden i
Det er bjergene som vikler sig om paradis
som nøgne kroppe der fortæller historier
og strækker sig i kilometervis

Det er et soloplyst hav af stærk saltet vand og varme
det er den umiddelbare åbenhed og naturlige charme
Det er cikadernes hypnotiserende sang
Helheden
der gør mig lettere
og løfter mig gang på gang

Som kontrast til alt dette og som jeg aldrig ville undvære
vil mit hjerte altid banke til rytmer af en dansk sommers atmosfære

Det er lyset der overtager mørket og som fortsætter
Som giver liv i kludende
og uendelige velfortjente lyse nætter
Det er fluen i vinduet og stærens kvidrende sang
det er som smør i mit øre og med til at sætte sanserne igang
Det er duften af det nyslåede græs og maskinen i det fjerne
det er sol på min blege vinterhud og sagens kerne
Det er menneskerne
himlen og havet som vækkes til live
det er kærlighed
suget i kroppen og lysten til at give
Det er stemmer og latter når man ligger udstrakt i sandet
det er når hele Danmarks befolkning befinder sig ved vandet
Det er strej af nostalgi
lykke
fordoblet og ganget med ti

Det er den årstid der gør mig synlig og som går og kommer
den gør mig tilstede i sin tilstedeværelse
det er de to jeg elsker
mine to yndlings somre

No comments: